POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Pomoc psychologiczno–pedagogiczna w Przedszkolu nr 113 „Przedszkole w Tęczowym Kręgu” organizowana jest na podstawie:
- Rozporządzenia MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280 oraz z 2022 r. poz. 1594)
- Rozporządzenia MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym(Dz. U. z 2020 r. poz. 1309)
- Rozporządzenia MEN z dnia 28.02.2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. (Dz. U. poz. 502 oraz z 2022 r. poz. 566i 644)
Pomoc psychologiczno–pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola.
DLA KOGO POMOC?
W szczególności dla dzieci:
- z niepełnosprawnościami
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- szczególnie uzdolnionych
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- z zaburzeniami komunikacji językowej
- z chorobami przewlekłymi
- będących w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
- z niepowodzeniami edukacyjnymi
- zaniedbanych środowiskowo w związku z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny
- z trudnościami adaptacyjnym
NA JAKIEJ PODSTAWIE ORGANIZOWANA JEST POMOC?
Zespoły orzekające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych mogą wydać dla dziecka:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego- dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego- dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola
- orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych- dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim
- opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka- od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole
- opinie w innych sprawach dotyczących kształcenia i wychowania
KTO INICJUJE PODJĘCIE DZIAŁAŃ POMOCOWYCH WOBEC DZIECKA?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
· rodziców dziecka
· dyrektora przedszkola
· wychowawcy, specjalisty, którzy prowadzą zajęcia z dzieckiem
· poradni
· asystenta edukacji romskiej
· pomocy nauczyciela
· pracownika socjalnego
· asystenta rodziny
· kuratora sądowy
Pomoc psychologiczno–pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dziecka i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności udzielanej dziecku pomocy.
Korzystanie z pomoc psychologiczno–pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i bezpłatne.
W przedszkolu pomoc psychologiczno–pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem przez zintegrowane działania nauczycieli specjalistów, a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- porad i konsultacji.
W przedszkolu pomoc psychologiczno–pedagogiczna jest udzielana także rodzicom dziecka i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów, szkoleń.