Zadania przedszkola
Zadania przedszkola
Dążymy, aby nasi absolwenci zgodnie z zaleceniami Podstawy Programowej po ukończeniu edukacji przedszkolnej osiągnęły następujące umiejętności:
w sferze zdrowotnej
- wykazywały się aktywnością i sprawnością ruchową;
- znały różne dyscypliny sportowe;
- znały znaczenie codziennej gimnastyki i znali ćwiczenia gimnastyczne;
- miały dobrą orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni;
- miały dobrą koordynację wzrokowo- słuchowo-ruchową;
- miały wyrobione nawyki przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
- potrafiły poruszać się na drodze z zachowaniem zasad ruchu drogowego;
- wiedziały, co oznacza "zdrowy styl życia"
- znały piramidę zdrowego żywienia i potrafiły zdrowo się odżywiać;
- miały świadomość odpowiedzialności za stan swojego zdrowia;
- dbały o higienę osobistą oraz estetykę i czystość swojego otoczenia.
w sferze emocjonalnej
- informowały o swoich potrzebach;
- rozpoznawały i szanowały potrzeby innych;
- nazywały uczucia, wyrażały je w formie werbalnej i niewerbalnej;
- radziły sobie w sytuacjach trudnych ;
- świadomie podejmowały działania wywołujące reakcje akceptowane społecznie;
- potrafiły dokonywać wyborów i odpowiadać za skutki podjętych działań;
- były świadome własnej roli społecznej, więzi rodzinnej oraz tradycji.
w sferze kontaktów społecznych
- znały i rozumiały swoje prawa i prawa innych;
- przestrzegały obowiązujących reguł i zasad współżycia w grupie;
- szanowały wspólne dobro;
- stosowały formy grzecznościowe w codziennych sytuacjach;
- samodzielnie nawiązywały kontakty z rówieśnikami;
- współdziałały w grupie rówieśniczej;
- potrafiły dokonać autoprezentacji;
- chętnie i aktywnie uczestniczyły w zabawach i działaniach rozwijających zdolności artystyczne, twórcze i badawcze;
- rozwiązywały sytuacje konfliktowe drogą dyskusji i negocjacji;
- dostrzegały i szanowali wartości uznawane społecznie - prawda, dobro, piękno;
- jasno wyrażały swoje poglądy;
- były asertywne.
w sferze kontaktów ze światem
- znały nazwę i symbole narodowe swojego kraju i krajów będących w UE;
- posiadały wiedzę z zakresu historii i dnia dzisiejszego swojego miasta, kultury, sztuki, tradycji ludowej swojego regionu i kraju;
- były wrażliwe na piękno i bogactwo otaczającego świata;
- rozpoznawały i nazywały ekosystemy, rośliny, zwierzęta, zjawiska atmosferyczne;
- dostrzegały i rozumiały współzależności - równowaga biologiczna;
- samodzielnie obserwowały, badały i eksperymentowały w zakresie przyrody ożywionej i nieożywionej - jasno precyzowały swoje doświadczenia;
- znały zagadnienia ekologiczne związane z ochroną przyrody, świadomie podejmowały działania na rzecz środowiska i jego ochrony;
w sferze umysłowej
- potrafiły porozumiewać się w języku polskim i angielskim;
- posiadały bogaty zasób słownictwa, przekazywały swoje doświadczenia, wrażenia, potrzeby w sposób komunikatywny;
- poprawnie i komunikatywnie wypowiadały się w różnych sytuacjach z zachowaniem poprawności gramatycznej i ortofonicznej: wyrażały życzenia, pytania, własne sądy i oceny;
- dokonywały analizy i syntezy, porównywały, klasyfikowały na materiale obrazkowym, werbalnym i abstrakcyjnym;
- posiadały zdolność rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego w obszarze dostrzegania i rozwiązywania problemów;
- dokonywały operacji analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej sylab, liczyły w zakresie własnych możliwości, wyznaczały wyniki dodawania i odejmowania na konkretach i w pamięci;
- klasyfikowały przedmioty, figury geometryczne, kształty i znaki według określonych cech;
- określały i porównywały cechy jakościowe i ilościowe, formułowały wnioski, dostrzegały regularności czasowe, jakościowe i ilościowe;
- prawidłowo posługiwały się narzędziami pisarskimi i plastycznymi, kreśliły w miarę płynne i ciągłe kształty na płaszczyźnie i w przestrzeni;
- odwzorowywały i odtwarzały kształty, formy abstrakcyjne zgodnie z kierunkiem ruchu;
- wykorzystywały zdobytą wiedzę do dalszego rozwoju, były kreatywne i twórcze;
- chętnie podejmowały nowe zadania i doprowadzały je do końca.