Standardy Przedszkola
Standardy to wymogi określające granicę między jakością dopuszczalną a niedopuszczalną.
Każdy standard dotyczy jednego, konkretnego obszaru.
Standard mówi o tym, co nasze Przedszkole nr 113 chce w danym obszarze zapewnić dzieciom
- Dziecko nie jest zmuszane do jedzenia – je tyle, ile może
- Dziecko ma prawo wyboru – wybiera do jedzenia to, co lubi (możliwość zmiany produktów i dodatków na kanapki lub wymiana całych kanapek, np. zamiast papryki surowej – ogórek kiszony)
- Dziecko ma wpływ na przedszkolne menu – podczas ustalania jadłospisu brane są pod uwagę preferencje dzieci, mieszczące się w ramach zdrowego i racjonalnego odżywiania
- Podczas pobytu w przedszkolu dziecko ma swobodny dostęp do picia
Oznacza to, że dziecko samo decyduje o tym, co je. Przedszkole przygotowuje i podaje posiłki uwzględniając normy żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym.. Naszym celem jest nauczenie dzieci rozpoznawania swoich potrzeb w zakresie jedzenia i zaspakajanie ich zgodnie z tym czego potrzebują. Woda do picia jest dostępna przez cały czas. Wiemy, że dzieci nie zmuszane czy zachęcane do jedzenia potrafią oprzeć się namowom kolegów w odniesieniu do używek i zachowań ryzykownych.
- Przedszkole stwarza warunki dzieciom do zaspokajania potrzeb fizjologicznych uwzględniając ich indywidualne potrzeby
- Dziecko ma swobodny dostęp do toalety i sanitariatów, zawsze, kiedy tego potrzebuje
- Sanitariaty i toalety zapewniają dzieciom poczucie intymności, bezpieczeństwa i komfortu
- W razie potrzeby dziecko zawsze może liczyć na pomoc osoby dorosłej
- Rodzice wspierają dziecko w nauce samodzielności w zakresie samoobsługi
Oznacza to, że dziecko w przedszkolu będzie miało udzielaną pomoc w zakresie czynności higienicznych i fizjologicznych. Dziecko ma prawo do „wypadku” i nie jest to problemem.
- Przedszkole zapewnia dzieciom warunki do odpoczynku uwzględniając ich indywidualne potrzeby
- Dziecko ma zapewnioną możliwość odpoczynku i relaksacji w wybranym przez siebie czasie – może decydować o jego formie
- Przedszkole stosuje formy relaksacyjne po posiłkach, szczególnie po obiedzie:
- słuchanie muzyki relaksacyjnej, klasycznej,
- ćwiczenia oddechowe,
- wyciszanie poprzez słuchanie bajek i opowiadań dla dzieci
- Przedszkole zapewnia ćwiczenia i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
- Przedszkole poprzez szeroką ofertę zajęć dodatkowych umożliwia dzieciom wszechstronny rozwój, promuje uzdolnienia i wyrównuje szanse edukacyjne
Oznacza to, że dzieci mają prawo odpoczywać, jeśli tego potrzebują.. Odpoczynek dla dzieci najmłodszych zależny będzie od ich potrzeb.
- Przedszkole stwarza odpowiednie warunki do adaptacji dzieci
- Przedszkole posiada program adaptacji dla dzieci po raz pierwszy zapisanych do przedszkola
- Dzieci wraz z Rodzicami mogą poznać przedszkole, jego organizację i formy pracy – jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego
- Podczas Dni Otwartych dzieci w bezstresowy sposób zapoznają się z nauczycielkami i pracownikami przedszkola
- Rodzice aktywnie uczestniczą w okazjonalnych uroczystościach na terenie przedszkola i wspomagają działalność przedszkola
W przedszkolu realizowany jest program adaptacyjny, w realizacji którego rodzice aktywnie uczestniczą – oznacza to, że rodzice biorą udział w spotkaniach, zajęciach organizowanych w ramach programu adaptacyjnego. Rodzice mogą przebywać w przedszkolu podczas procesu adaptacji w sali dziecka w wyznaczonym miejscu. Rodzice wspierają dziecko w procesie adaptacji.
Uczestnictwo rodziców w życiu przedszkola
- Rodzice mają prawo uczestniczyć w życiu przedszkola na zasadach akceptowanych przez obie strony
W celu uszczegółowienia tego standardu opracowałyśmy także zasady współpracy z Państwem, ujmując je w dwie kategorie – zasady nienegocjowane i negocjowane.
Zasady nienegocjowane
- Przestrzegamy statutu i regulaminów placówki
- Przestrzegamy Standardów Pracy Przedszkola
- Przestrzegamy wspólnie ustalonych terminów zebrań i uroczystości
- Przestrzegamy czystości na terenie przedszkola
- Terminowo uiszczamy wszelkie opłaty związane z pobytem dziecka w przedszkolu
- Dzieci są odbierane z przedszkola przez dorosłe, trzeźwe, upoważnione osoby
- Przyprowadzamy do przedszkola dzieci bez infekcji przeziębieniowych (infekcja przeziębieniowa to: podwyższona temperatura ciała, katar, kaszel, złe samopoczucie, biegunka, wymioty, ból gardła, wysypka)
- Na bieżąco przekazujemy ważne informacje o dziecku i jego sytuacji rodzinnej
- Rozmowy zawierające opinie lub oceny dotyczące dziecka prowadzimy bez obecności dziecka
- Dziecko jest wyposażone w bezpieczny, wygodny strój odpowiedni do warunków atmosferycznych i umożliwiający udział dziecka we wszystkich formach zajęć
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola punktualnie. O uzasadnionych spóźnieniach przedszkole jest wcześniej informowane
- Dzieci w przedszkolu jedzą wyłącznie posiłki przygotowane przez kuchnię placówki
Zasady negocjowane – wspólnie ustalamy
- Terminy i formy uroczystości
- Terminy zebrań grupowych
- Ofertę zajęć dodatkowych
- Sposób organizacji urodzin dziecka w przedszkolu
- Czas przebywania rodziców w przedszkolu i na sali
- Zasady przynoszenia przez dziecko zabawek z domu (kiedy? co?)
- Warunki udziału rodziców w zajęciach indywidualnych dziecka i formy kontynuacji pracy w domu