CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM

Program "Czytające przedszkola" w ramach kampanii społecznej  "Cała Polska Czyta Dzieciom” ma dać szansę dzieciom na bycie mądrym, dobrym i szczęśliwym dorosłym człowiekiem.
Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszą metodą jego wychowania na człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu, a nie pięści.

 

Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

  • buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
  • zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
  • rozwija język, pamięć i wyobraźnię
  • uczy myślenia, poprawia koncentrację
  • wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka
  • poszerza wiedzą ogólną
  • ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole
  • uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu
  • zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów
  • chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury
  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie

NIKT NIE RODZI SIĘ CZYTELNIKIEM,
CZYTELNIKA TRZEBA WYCHOWAĆ,
CODZIENNIE CZYTAJĄC DZIECKU DLA PRZYJEMNOŚCI.

  • Wprowadź rytuał głośnego czytania dziecku 20 minut dziennie.
  • Jeśli dziecko o to prosi - wielokrotnie czytaj tę samą książkę lub wiersz.
  • Pozwalaj na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony.
  • Unikaj podziałów na książki dla chłopców i dla dziewcząt.
    Tzw. książki dla dziewcząt warto przeczytać zanim chłopiec zacznie się wstydzić "babskiej literatury". Da mu to wgląd w słabo mu znany świat emocji.
  • Bądź przykładem - dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych
    we własnych lekturach książek i czasopism.

 

CZYTANIE POWINNO SIĘ DZIECKU ZAWSZE KOJARZYĆ Z RADOŚCIĄ, NIGDY Z PRZYMUSEM, KARĄ CZY NUDĄ.

Do czytania dziecku wybieraj odpowiednie książki:

  • ciekawe dla dziecka
  • napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną
  • uczące racjonalnego myślenia
  • niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, prawa
  • promujące pozytywne wzorce postępowania
  • dostosowane do wrażliwości dziecka - nie wzbudzające lęków i niepokojów
  • unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią itp.
  • budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie

Nie zmarnuj szansy swojego dziecka!

Kluczem do sukcesu jednostek i społeczeństw jest wiedza.

Kluczem do wiedzy i sprawności umysłu jest czytanie.

Nawyk czytania i zapał do książek trzeba kształtować w dzieciństwie, czytając dziecku na głos.

Czytanie dziecku jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek:

Lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy.
Kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie.

Czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem do telewizji i komputerów.

Więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę
do pokonywania wielu pokus i zagrożeń.

Zapał do książek trzeba rozwijać w dzieciństwie, czytając dzieciom na głos.

Mądre książki są nośnikami ważnych, uniwersalnych wartości moralnych. Czytanie uczy dzieci odróżniania dobra od zła i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszym świecie, zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za pieniądzem. Wobec narastającej demoralizacji młodego pokolenia nauczanie od najmłodszych lat wartości moralnych, takich jak uczciwość, szacunek, odpowiedzialność, życzliwość, rozum, odwaga, czy sprawiedliwość, staje się sprawą być albo nie być społeczeństwa i państwa.

 

"Złota lista" książek polecanych do czytania dzieciom:

Wiek 0-4 lata:
Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki
Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie
Jan Brzechwa - Wiersze i bajki
Gilbert Delahaye - seria o Martynce
Dorota Gawryluk - Dżok, legenda o psiej wierności
Dimiter Inkiow - Ja i moja siostra Klara
Czesław Janczarski - Miś Uszatek
Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników
Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Nele Most, Annet Rudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
Beata Ostrowicka - Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę
Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki
Renat Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy
Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci
Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce
Agata Widzowska-Pasiak - Dreptak i pępek świata

Wiek 4-6 lat:

Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny
Hans Christian Andersen - Baśnie
Wanda Chotomska - Wiersze, Pięciopsiaczki
Carlo Collodi - Pinokio
Waclaw Čtvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
Astrid Lindgren - seria o Pipi Pończoszance, Emil ze Smalandii
Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle
Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka
Małgorzata Musierowicz - Znajomi z zerówki
Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
Renata Piątkowska - Na wszystko jest sposób; Nie ma nudnych dni
Barbara Stępniak-Wilk - Tulisia
Małgorzata Strzałkowska - Wierszyki łamiące języki
Danuta Wawiłow - Wiersze
Źródło: strona internetowa Fundacji:

 

www.całapolskaczytadzieciom.pl
 

Nasze ulubione książki
Eliza Piotrowska, J. Papuzińska, J. Porazińska, J. Tuwim i inni – PIERWSZA KSIĄŻKA MOJEGO DZIECKA
Marta Bogdanowicz (opracowanie) – Rymowanki-przytulanki
Paulette Bourgeois, Brenda Clark – seria o Franklinie
Margaret Wise Brown – Dobranoc, księżycu
Jan Brzechwa – Wiersze i bajki
Karel Čapek – Daszeńka, czyli żywot szczeniaka
Maria Dek – Przeplatalińscy
Dorota Gellner – Myszka
Danuta Gellnerowa – Cukrowe miasteczko
Anita Głowińska – Kicia Kocia (seria)
Dimiter Inkiow – Ja i moja siostra Klara (seria)
Czesław Janczarski – Miś Uszatek; Gdzie mieszka bajeczka; O smoku Wawelskim
Janosch – Ach, jak cudowna jest Panama (seria)
Astrid Lindgren – Lotta z ulicy Awanturników
Hanna Łochocka – O wróbelku Elemelku (seria)
Sam McBratney – Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Katerina i Zdenek Miler; tekst polski Małgorzata Strzałkowska – Krecik i Sikoreczka (seria)
Nele Most, Annet Rudolph – Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
Sven Nordqvist – Kiedy mały Findus się zgubił (seria)
Beata Ostrowicka – Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę!
Joanna Papuzińska – Śpiące wierszyki
Ewa i Paweł Pawlak – Mały atlas zwierzaków Ewy i Pawła Pawlaków
Eliza Piotrowska – Bajka o drzewie; Bajka o słońcu
Renata Piątkowska – Opowiadania z piaskownicy
Lila Prap – Dlaczego?
Annie M.G. Schmidt – Julek i Julka (seria)
Dr. Seuss – Słoń, który wysiedział jajko
Małgorzata Strzałkowska – Zielony, żółty, rudy, brązowy!; Leśne Ludki
Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci
Wojciech Widłak – Pan Kuleczka (seria). 

Czy Twoje dziecko poznało je wszystkie ? )

 

CZYTAJĄCE PRZEDSZKOLE

Dajmy szansę naszym dzieciom, by wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi!

 

NASZE PRZEDSZKOLE PRZYSTĄPIŁO DO PROGRAMU "CZYTAJĄCE PRZEDSZKOLA"
W RAMACH KAMPANII SPOŁECZNEJ "CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM"

Główne założenia kampanii - codzienne, głośne czytanie wszystkim dzieciom, realizujemy już od wielu lat.

 

  • W każdej grupie wyznaczona jest stała pora przez co najmniej 20 minut na głośne czytanie ulubionych przez dzieci bajek, wierszy i opowiadań. Codziennie, głośne czytanie dzieciom to trwały element w  pracy dydaktycznej. Codzienny kontakt z książką umożliwia też zorganizowany, kolorowy, przytulny i zaciszny kącik książki.

 

  • Funkcjonują biblioteczki dla przedszkolaków, które same wybierają sobie książki do domu, by przeczytać je wspólnie z rodzicami.

 

  • W czasie zajęć o tematyce np. przyrodniczej, historycznej itp. wychowawcy prezentują dzieciom ciekawe wydawnictwa książkowe, pogłębiające i ilustrujące omawiane tematy. Stale powiększamy naszą przedszkolną biblioteczkę, chętnie korzystamy też z książek przynoszonych przez dzieci.

 

  • Zachęcając rodziców do czytania dzieciom w domu zaproponowaliśmy  tzw. "weekendowe czytanie". Po niedzieli każde dziecko przychodząc do przedszkola przynosi wykonaną przez siebie ilustrację do utworu, z którym zapoznało się podczas  weekendu. W ranku, w kilku zdaniach omawiamy treść, tytuł, autora (kto pamięta), dokonujemy pokazu ilustracji, a następnie składamy rysunki w imiennych teczkach .

 

  • Organizacja zajęć rozwijających aktywność twórczą dziecka we wszystkich sferach, a w szczególności w sferze rozwoju językowego, m.in.: drama, gry ekspresyjne, gry dramatyczne, teksty odtwórcze, żywy teatr, teatr samorodny, trening twórczego myślenia, arteterapię i inne.

 

  • Tworzenie sytuacji sprzyjających bezpośredniemu obcowaniu ze sztuką, literaturą, dramą, teatrem jako inspiracji do rozwoju dziecięcej ekspresji werbalnej, m.in.:
    • analiza treści pozycji literackich,
    • przedstawianie ich treści własnymi słowami,
    • układanie krótkich opowiadań,
    • zabawy słownikowe,
    • inscenizowanie,
    • nauka wierszyków, wyliczanek,
    • tworzenie własnych zakończeń opowiadań, baśni,
    • poprawa emisji głosu i wyrazistości wymowy,
    • ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, oddechowe i słuchu, zabawy słowne.

 

  • Nawiązaliśmy  również w  współpracę z Biblioteką Publiczną, w której korzystamy z czytelni i gdzie panie bibliotekarki czytają dzieciom 

 

  • W co drugi czwartek każdego miesiąca czyta dzieciom zaproszony gość. Jest to osoba z najbliższej rodziny dziecka- rodzice, dziadkowie,,  dyrektor, nauczycielki z innych grup, starsi koledzy umiejący czytać, osoby ze środowiska miejskiego... Na tę okoliczność przygotowałam repertuar tzw. "Bajki bez przemocy", do których należą utwory pt. "Wiercipiętek" autorstwa Agnieszki i Mateusza Galiców oraz bajki terapeutyczne z cyklu "Przygody misia Mokrej Łapki" autorstwa M. Młynarskiej.

 

  • Rodzice i dziadkowie nie tylko czytali naszym podopiecznym, ale mieli także możliwość wykazania się zdolnościami plastycznymi. Mogli wykonywać rysunki do ulubionych utworów literackich swoich dzieci

 

  • Uroczyście obchodzone są majowe "Dni Książki", kiedy dzieci poznają sposób produkcji papieru i druku książek oraz prasy, a także uczą się szacunku do książki.

 

  • Każdego roku organizowane są wycieczki do księgarni, biblioteki, drukarni. Dzieci otrzymują książki - książka jest dla nich prezentem i nagrodą.

 

  • Wprowadziliśmy spotkania z rodzicami na temat potrzeby czytania dzieciom w domu, radykalnego ograniczenia godzin telewizji i komputera, a także monitorowania oglądanych przez dzieci programów i używanych gier komputerowych.

 

  • Ważny dla dzieci jest także przykład dorosłych, którzy sami czytają książki i czasopisma..

 

Oczekiwane efekty:
Dzieci:

  1. Często uczestniczą w imprezach kulturalnych
  2. Są śmiałe i otwarte na kontakty
  3. Poprawnie wypowiadają się
  4. Mają bogaty słownik
  5. Czynnie włączają się we wszystkie działania zmierzające do rozwoju kompetencji językowych
  6. Obcują ze sztuką w szerokim tego słowa znaczeniu: teatr, drama, muzyka, malarstwo, literatura
  7. Znają utwory literackie dla dzieci i ich autorów
  8. Poznaje bogactwo języka literackiego
  9. Potrafi inscenizować teksty i odgrywać tzw. minirole
  10. Interesuje się tekstem i literami
  11. Podejmuje działalność czytelniczą stymulującą rozwój mowy
  12. Odreagowuje negatywne emocje, rozładowuje stresy i napięcia w toku różnorodnych form aktywności własnej.